Entre dos mares

Een reis tussen oorsprong en vergankelijkheid

23 januari t/m 1 april 2025

Het werk van multidisciplinair kunstenaar Prisca Sinay leest als een zoektocht naar autonomie gevangen in de oorsprong van al wat is, waarbij ze gedreven wordt dooreen diepe fascinatie voor organische, gerecyclede en verwaarloosde materialen. Deze materialen zijn altijd verweven met de abstracte structuren die ze creëert en telkens verwijzen naar de oorsprong. Zo wordt niet alleen het beeld, maar ook het perspectief, de manier waarop we waarnemen of ervaren, een bepaalde waarde toegekend en als zodanig “gerecycled”.

“De transformatie van het lelijke naar iets moois en vice versa, verbindt contrasterende dingen en waarnemingen. Ongestoord door regels, waarnemingen ontwikkelen die in onderlinge relatie met elkaar verbonden zijn of worden, met een vrije geest. Dit is voor mij reden om door te gaan met wat ik tot nu toe bereikt heb in mijn werk, waarbij ik steeds de nadruk wil leggen op de persoonlijke verhalen die aanwezig zijn, verweven in het geheel. De verhalen van de waarnemer én de kunstenaar."

Na haar studie Fine Arts (Vrije grafiek -Sint Joost, Breda/ Monumentaal, ABK Maastricht) volgde Prisca een master Literatuur, Poëzie en Kunstgeschiedenis aan de Universidad de Granada, Granada (Spanje) waar ze een aantal jaren woonde, voordat ze terugkeerde naar Nederland. De Spaanse taal en cultuur bleven trekken, dit was de aanleiding om opnieuw naar Spanje te verhuizen in 2008, eerst naar Granada en vervolgens naar Málaga. Sindsdien woont en werkt ze zowel in Málaga als Maastricht. Pendelend tussen Noordzee en Middellandse zee.

Prisca´s werken zijn in verschillende Europese landen geëxposeerd, onder andere in Spanje, Frankrijk, België en Noorwegen. Voor het Helgeland Museum in Mosjoen, Noorwegen ontwikkelde ze in opdracht van het museum het concept, en realiseerde ze de uitvoering (in samenwerking met het team van het museum) van een installatie in de open lucht met antieke boten die voor het eerst sinds 40 jaar uit het depot werden gehaald. Voor het museum was dit een pilot om buitenlandse kunstenaars uit te nodigen om aan de slag te gaan met de museumcollectie en zo een breder internationaal draagvlak te creëeren. Het Noorse kunstblad Museumsnytt wijdde een artikel aan de succesvolle uitvoering. Tevens was deze installatie een aanleiding om de focus meer te richten op ruimtelijk werk.

In oktober 2024 was haar werk te zien in de expositie "Verde, que te quiero verde” in de galerie en kunstuitleen Post & Garcia in Maastricht. Een popup-installatie voor 3 dagen in de filmzaal van Bureau Europa in december, vormde de aanleiding om te exposeren in de hoekkamer van Bureau Europa. In de expositie “Entre dos mares” zal de installatie in een andere vorm terugkeren, als van donker naar licht. Materialen, deels afkomstig uit het Keramisch atelier Maastricht, zullen opnieuw gebruikt worden, zij het in een andere gedaante. Het geheel wordt gecompleteerd met projecties en aanvullend werk. Een groot object, gemaakt van papier, reist mee in de koffer vanuit Málaga om in Maastricht weer uitgepakt te worden. Dit is tevens deel van het concept, als het ware werk in transitie; geen enkel werk is ooit "af", alles beweegt en transformeert naar een nieuwe context. Uit de oorspronkelijke context gehaald, krijgt een beeld meerdere betekenissen. Deze zijn aan de waarnemer, op dat moment.

Data donderdag 23 januari 2025 - dinsdag 1 april 2025
Locatie Bureau Europa, platform voor architectuur en design
Toegang gratis. Ook van buiten te bezichtigen