De Stad.Academie wil een productieve omgang met dit veranderingsproces stimuleren door een kennisinfrastructuur op te bouwen, waarin theorie en praktijk intensiever met elkaar worden verenigd. In een dominante fase van transitie is de koppeling tussen theorie en praktijk nodig om de actualiteit en toepasbaarheid van beide te bevorderen. Er moet een discours ontstaan dat zich voedt met ervaring uit de praktijk en zich vernieuwt met reflecterende inzichten om de dissonantie tussen systemen te verkleinen.
Pluraliteit
De opleiding van de Stad.Academie is een aanvulling op de huidige lesprogramma’s en op eerder genoten onderwijs. Omdat het voor regulier onderwijs niet mogelijk is ‘trendgevoelig’ te zijn, kan de informele academie scherper ingaan op actuele thema’s. Ook is de Stad.Academie niet gebonden aan accrediterende eisen en regelgeving, zodat een flexibel programma onafhankelijk van beleid kan worden samengesteld om te komen tot relevante vraagstellingen.
Continuïteit
De hedendaagse stad staat niet op zichzelf, maar is verweven. De Stad.Academie is een organisatie waarvan je lid wordt en blijft. Het lesprogramma is een accumulerend programma dat ook na afsluiting van een studiejaar toegankelijk en open blijft voor leden om informatie en kennis aan toe te voegen of uit te destilleren.
Mentaliteit
Stad.Academie wordt door een gemêleerde studieleiding breed gedragen, maar de Stad.Academie komt echt tot leven door de bijdrage van de deelnemers. Het lesprogramma biedt de ruimte eigen vraagstukken mee te nemen en tijdens het onderwijs te integreren, zodat de eigen praktijk deel wordt van het leerstelsel. Net als een succesvolle Stad.Academie kan de stad alleen tot leven komen als elke deelnemer zelf verantwoordelijkheid neemt en bereid is kennis, competentie en ervaring in te brengen.
Studieleiding/partners
Stad.Academie wordt mede mogelijk gemaakt door: