Meet the Maker #04
3 t/m 4 november 2018In het weekend van 3-4 november vindt alweer de 4de editie van Meet the Maker plaats!
In het weekend van 3-4 november vindt alweer de 4de editie van Meet the Maker plaats!
Met trots presenteren wij de geselecteerde Makers:
DISTRESSED
GABRIEL + GUEVARA
Debora de Haes
Femke Habets
Niels Rijsemus
Germaine Sijstermans
Chantalle Weerts
Deze Makers krijgen de mogelijkheid hun werk bij Bureau Europa tentoon te stellen, plus de mogelijkheid om een dialoog te voeren over de artistieke, praktische vragen en de ontwikkeling van hun oeuvre met een geselecteerde groep professionals die werkzaam zijn in diverse werkgebieden – denk aan curators, schrijvers, journalisten en beleidsmedewerkers.
Zondag 4 november opent Bureau Europa de deuren voor het publiek, waardoor de Makers de kans krijgt om hun werk te tonen aan een breed en divers publiek.
Dit trans-disciplinaire netwerkevent wordt georganiseerd door Bureau Europa, The Artist and the Others in samenwerking met grafisch ontwerpstudio Studio Noto.
Bio's van de Makers
DISTRESSED
Kunstenaars: Isabella De Angelis (Zuid-Afrika), Sophie van Leeuwen (NL), Isobel Dyson (Canada), Tessa Mendez (NL) and Torgeir Riise (Noorwegen).
Dit gelegenheidscollectief van 5 iArts studenten heeft de kledingserie DISTRESSED gemaakt met oude lappen die uit de Maas zijn gevist.
De internationale mode-industrie staat bekend om de milieuvervuiling die de productie en het transport van stoffen en kleding met zich mee brengt. Ook de uitbuiting van arbeiders in lagelonenlanden roept op tot nadenken over een duurzame omgang met kleding, alsook de de rol van de consument, die vaker dan ooit te voren naar een nieuwe look verlangt.
Deze serie provoceert de vraag naar deze industrie, ons gedrag en hoe we naar een situatie kunnen, waarin we minder fast fashion consumeren en ons kleden met meer respect voor de arbeid en de aarde.
GABRIEL+GUEVARA met Serpent Alchemy
De groeide serie unieke objecten van sieradenmaker Gabriel Guevara kernmerken zich door hun eigenheid en een zekere oerkracht. Waar een ring of een ander juweel vaak door perfectie wordt gekenmerkt, zoekt Guevara naar de vorm als ultieme expressie van materiaal en techniek. Sporen van vervaardiging, het gebruikte gereedschap, leest men terug in het uiteindelijke object, het is alsof de hand van de maker gestold is in het materiaal. Gabriel onderzoekt daarbij niet alleen zijn rol als ontwerper, als een manier van zelf-transcendentie naar vorm, maar hij onderzoekt tevens de toekomst, de rol en de betekenis van sieraad-gerelateerde processen, zoals ritualisering of een verbinding middels een ring.
Recent is Gabriel Guevara de master studie Artistic Matters begonnen om zich nog verder te bekwamen in zijn ambacht.
gabriel-guevara.com
Femke Habets met 1001 fortune tellers
Femke Habets zegt over haar onderzoek ‘tijd vatten en bewust ervaren is wat mij bezighoud als kunstenaar’. Haar werk toont de intimiteit die schuil gaat in de herhalende handelingen in het dagelijkse bestaan. Zij put inspiratie uit de natuur en natuurlijke fenomenen en de bijna terloopse processen van ons menselijk handelen.
‘Door opzoek te zijn naar de ritmiek van het handelen van mijzelf en mijn directe omgeving, heb ik verschillende werken gerealiseerd waarin een beeldende choreografie binnen het beeld centraal staat. Het beeld is in beweging door natuurlijke aspecten (de draaiing van de aarde, groeikracht etc.) of van mechanische oorsprong.’
femkehabets.com
Debora de Haes met de Makeable body
Het interdisciplinaire werk van beeldend kunstenaar Debora De Haes combineert schilderkunst, fotografie, videokunst en mode. Haar interesse ligt in de relatie tussen lichaam en geest, tussen het rationele en het emotionele, het denken en het zintuiglijke. Debora onderzoekt het proces van het bestaan, de evolutie en de uitroeiing. Dit brengt haar tot onderwerpen zoals de oorsprong van het leven, mutaties, afgeleide soorten en de dood.
Het project The Makeable body verwijst naar huid en anatomie en creëert tegelijkertijd zowel een gevoel van intimiteit en herkenning als van abstractie en vervreemding. Door het beeld te onderzoeken, ontvouwt het werk zich in vormen en betekenissen, die aan de ene kant atmosferisch zijn en aan de andere kant naar het ornament wijzen. Dit roept vragen op met betrekking tot het biologische en het geconstrueerde lichaam en de rol van een authentiek of veranderd lichaam in een tijd van technologische toeeigening.
deboradehaes.exto.org
Niels Rijsemus
M.C. Rijsemus is al ruim 35 jaar vioolbouwer in Maastricht. Zijn zoon Niels heeft zo’n 10 jaar geleden voor dezelfde de professie gekozen, een ambachtelijk vak waar maar weinig jonge mensen voor kiezen, waardoor het beroep op termijn zal uitsterven.
Met het starten van zijn onderneming als vioolbouwer kwam de realisatie dat een vast inkomen geen gegeven goed is. Door de aard van zijn product, een kostbaar luxe goed, vond hij geen financierder voor het benodigde starterskapitaal. Vanuit deze realiteit is Niels Rijsemus een serie handgemaakte uurwerken met houten polsbanden gaan ontwikkelen. Met deze uurwerken kan hij op dit moment in zijn levensonderhoud voorzien. Niels pleit impliciet voor het feit dat sommige beroepen meer gekoesterd zouden moeten worden, voordat ze ten ondergaan in de hedendaagse (consumptie)maatschappij.
Germaine Sijstermans
Germaine Sijnstermans is een muzikante en componiste met een passie voor het hedendaagse repertoire. Ze werkt samen met componisten en uitvoerders aan muziek en experimentele performances, waarbij ze inspiratie put uit de natuur, “indeterminate”, ”silent” muziek en butoh dans. In haar werken staan het gebruik van ruimte, stilte, lichamelijkheid centraal en ook de aanwezigheid en de synthese met het bespelen van een instrument. Voor haar optredens bouwt te vaak beeldende installaties om de ervaarbaarheid van de muziek in de ruimte visueel kracht bij te zetten.
Sijstermans heeft klarinet gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Pierre Woudenberg en aan Codarts Rotterdam bij Jan Jansen. Tot juli 2019 is Sijstermans artist in residence bij Intro (met ondersteuning van Via Zuid). Als onderdeel van de residentie vinden er “work in progress” concerten plaats en staan er meerdere uitvoeringen van het afsluitend werk van de residentie gepland voor de zomer van 2019.
germainesijstermans.com
Chantalle Weerts met The residue of modernity
De praktijk van grafisch ontwerper Chantalle Weerts is divers in zijn uiting. Ze combineert fotografie met architectonische elementen, zoals maquettebouw, om tot ontwerpen te komen die de wereld om ons heen bevragen.
De moderniteit, de periode die de eerste helft van de 20ste eeuw domineerde wordt gekenmerkt door efficiëntie. Onze steden, straten en infrastructuur werden met optimale doelmatigheid ontwikkeld. Chantalle onderzoekt met haar werk wat er verloren gaat in deze manier van het organiseren van onze leefomgeving. Wat als inactiviteit, inefficiëntie en contemplatie langzaam ons bewustzijn verlaten? Is er dan nog ruimte voor onze verbeelding?
chantalleweerts.nl