NL / EN
Project
Jaar
Type

Jean Prouvé

12 mei – 2 september 2007
De overzichtstentoonstelling 'Jean Prouvé, De poëzie van het technische object' werd door Vitra Design Museum in Weil am Rhein in samenwerking met het Design Museum Akihabara in Tokio en het Deutsche Architektur Museum in Frankfurt ontwikkeld.

Voor de presentatie in Maastricht werd gekozen voor een afwijkende presentatie met een bijzonder tentoonstellingsmodel, waarbij door het gebruik van aluminium staalplaat een fysieke en esthetische relatie is gelegd tussen de wijze van presentatie en het oeuvre van Prouvé. Het eindresultaat bood een verleidelijke toegang tot het werk van Jean Prouvé.

Jean Prouvé ontwikkelde zich tot één van de grootste ontwerpers van de twintigste eeuw. Uit zijn verbeelding ontsproot een aantal van de meest toonaangevende gebouwen en meubelstukken. Het zijn stuk voor stuk krachtige iconen die opvallen door hun eenvoud, soberheid en constructie.

Jean Prouvé is de ontwerper van de toekomst. Een glimmende aluminium wereld die we vandaag de dag vaak associëren met gestroomlijnde wagens, verchroomde broodroosters en de eerste televisietoestellen. Maar Prouvé was niet alleen als ontwerper een voorloper. Al in 1936 introduceerde hij het concept van de betaalde vakantie voor alle werknemers van zijn atelier. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat hij in het verzet en in de jaren ‘50 was hij zelfs kort burgemeester van Nancy.
Bekende gebouwen van Jean Prouvé zijn het plaatmetalen luchthavengebouw van Rolland Garros (1936), het Paleis Omnisports van Bercy nabij Parijs (1979-1984) en zijn eigen karakteristieke woonhuis in Nancy (1954).

Curator: Bruno Reichlin, Franz Graf
Adviseurs: Catherine Coley, Catherine Dumont d’Avot, Chaterine Prouvé
Ruimtelijk ontwerp: Dieter Thiel, Christoph Seyferth
Grafisch ontwerp: Thorsten Romanus, Vitra Design Museum
Extra grafisch ontwerp: Experimental Jetset

Fotografie: Vitra en NAiM/Bureau Europa

Tentoonstelling

Raambelettering

Toon meer

Uitnodiging